.

Geschiedenis

De Koninklijke Haagse Harmonie kent een rijke geschiedenis. De ‘Haagsche Postfanfare’ werd in 1900 opgericht als eerste muziekvereniging binnen de PTT. In de beginjaren werd de meeste tijd besteed aan het leren van noten lezen en muziek spelen, aangezien slechts 2 (!) leden hierin bedreven waren. In 1950 kreeg de fanfare het predicaat ‘Koninklijk’. Twee jaar later werd de (lopende) fanfare omgezet naar een (zittende) harmonie en ging men verder onder de naam ‘Koninklijke Haagse PTT Harmonie’, wat later veranderde in ‘Koninklijke Haagse TNT Harmonie’.

Een van de hoogtepunten in het bestaan van het orkest was het optreden in de Dr. Anton Phillipszaal te Den Haag ter gelegenheid van het huwelijk van toenmalig kroonprins Willem Alexander en prinses Maxima.

In 2010 besloot TNT dat er door bezuinigingen geen plek meer was voor de vereniging. Sinds 1 januari 2011 is de vereniging zelfstandig en luistert naar de naam ‘Koninklijke Haagse Harmonie’.

De Haagse Postfanfare omstreeks 1901

De Haagsche Postfanfare omstreeks 1901

Matthijs Valkenwoud

Dirigent Matthijs Valkenwoud studeerde vanaf 2002 klassiek trompet bij Ad van Zon aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2008 behaalde hij zijn Master diploma voor deze opleiding. Tijdens zijn Masterstudie volgde Matthijs het bijvak Baroktrompet bij Suzan Williams. Vanaf 2016 volgde hij de Bachelor opleiding Hafabra (harmonie/fanfare en harmonie) Directie bij Alex Schillings aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waarvoor hij in 2020 afstudeerde. Als onderdeel van zijn afstuderen maakte Matthijs een scriptie over de uitvoering van lichte muziek met blaasorkesten.

Matthijs is freelance trompettist bij verschillende orkesten zoals het Promenade Orkest, het Randstelijk Begeleidingsorkest, l’Orchestra Particolare, het Orkest van het Oosten, het Rotterdams Filharmonisch Orkest en het Symphony Orchestra of India. Ook speelde hij bij vele grote musicalproducties van Mark Vijn en Joop van den Ende, waaronder Anatevka, Ciske de Rat, Mary Poppins, Les Miserables en La Cage aux Folles. Naast de werkzaamheden als trompettist is Matthijs ook werkzaam als trompetdocent.

Sinds april 2016 is Matthijs dirigent van de Koninklijke Haagse Harmonie. Hiernaast is Matthijs muzikaal leider bij het Orthopedisch Salon Orkest. Naast het dirigeren als dirigent van deze orkesten is Matthijs vaak te zien bij andere orkesten als inval dirigent of leider van blaasworkshops.